mandag den 17. december 2012

tanker om haven

Juleaften nærmer sig hastigt og denne december måned nyder jeg i fulde drag, da jeg elsker julehygge. Men der er også plads til andet og min mand og jeg har gjort os visse overvejelser om hvilke klatreroser vi skal anskaffe os, til at klatre op ad en portal og op ad et nordøst vendt hegn. Vi tænker på Lykkefund op ad hegnet og New Dawn og Poolstjarnen op ad portalerne. Er der nogen der har erfaringer med disse eller forslag til andre???? Kriterierne er først og fremmest en hurtig, kraftig vækst. Vi har to Chinatown, og de vokser langsom - og så er vi også dækket ind med vores lyst til gule klatreroser. Spænd på at høre fra jer.

7 kommentarer:

  1. Lykkefund har jeg også lige anskaffet mig i år, dvs. jeg har ikke fået den hjem endnu. Den kan dække alt meget hurtigt, så vidt jeg har læst mig til. Jeg er selv meget glad for rosen Penny Lane, den er smuk og velduftende.
    Klatrerosen Polstjärnan kender jeg ikke, men googlede den og fandt dette.
    Navn:
    Susan Ravn
    Spørgsmål:
    Vi skal bruge en klatrerose, der skal vokse op og dække over en terrasse. Vi har tænkt at den skal være hårdfør, sygdomsfri, hvid til lyserød, kræve let pasning, tåle fuld sol. Kan vi bruge en "Polstjärnan", eller er der en anden lignende, der ville være bedre?
    Kære Susan Ravn
    "Polstjärnan" er meget vinterhårdfør og meget brugt i Sverige, men den kan få en del stråleplet her i Danmark, hvorfor jeg hellere vil forslå dig Rosa helenae "Lykkefund". Det er en meget sund og hårdfør rose, som kan det samme som "Polstjärnan".

    Med venlig hilsen
    Knud Pedersen

    Desuden kan jeg foreslå dig mme Alfred Carriere, den klatrer også hurtigt og er smuk og velduftende. Hvis du kigger hos mig, kan du se, at jeg har en side med mine roser, hvor alle er nævnt.
    Held og lykke
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbet. Tak for oplysningerne. Det lyder som om Lykkefund er det rigtige valg. Måske vi skulle droppe Polstjarnen, hvis den så let får stråleplet herhjemme. Jeg kender den også kun fra en svensk beskrivelse. Jeg vil kigge lidt nøjere på den beskrivelse du har om dine roser. Jeg har jo allerede været dér. Tænker i hvide og rosa roser. Hilsen Lisa

      Slet
  2. Hej Lisa.
    Jeg har også Lykkefund, som jeg købte sidste efterår. Når du siger lyserød rose, tænker jeg umiddelbart på Trappendalrosen, Jasmina fra Kordes roser eller Wrams Gunnarstorp. Jeg har et indlæg på min blog om mine nyindkøbte roser, samt et ældre indlæg om klatreroser fra foråret, som du måske vil finde interessant.
    Jeg fik to hundesyge piger hjem fra weekend hos deres far, så vi har læst halvdelen om Rodolphus jul i dag:-)
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
  3. Hej Malene.
    God bedring med pigerne. Det var da ærgeligt med sygdom op under jul. Ja, så må I hygge med at høre historie.
    Jeg går lige ind og nærlæser dine indlæg om roser. Hvad synes du om Lykkefund indtil videre.
    Tak for din kommentar
    Hilsen Lisa

    SvarSlet
  4. Hej Lisa.
    Fandt først dette indlæg i dag, så derfor lidt sent svar. Jeg håber dog at du stadig har lyst til at høre nogle forslag :)
    New Dawn er altså bare en dejlig klassiker og kan absolut anbefales, og er du til store udsøgt smukke hvid/rosa blomster, kan Edenrose (Willestrup) varmt anbefales, den dufter dog ikke.
    Albertine er en rose man ikke bør snyde sig selv for, der er vist ingen rose der dufter så vidunderligt på stor afstand, som den gør. Den blomstrer så kun fra midt Juni til slut Juli hver sommer, men hvis man planter sentblomstrende klematis sammen med den, så har man rigelig blomstring gennem sommeren.
    Nogle lyserøde jeg har erfaring med hurtigt vokser op i 2m højde(een til to sæsoner):
    Coral Dawn (sparsomt tornet)
    Giardina (rimelig få torne)
    Albertine (har mange torne)
    Mme Alfred Carriere (næsten tornfri)
    og der er sikkert mange andre.
    Andre bygger sig lidt langsommere op eks. Edenrose, New Dawn, Gerbe rose, Nahéma mfl
    Jeg har her kun nævnt nogle hårdføre, og der findes mange flere som jeg ikke har prøvet. Nordina har jeg hørt skulle være god.
    Rigtig glædelig Jul :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glemte at trykke på svar knappen, før jeg skrev.

      Slet
  5. Hej Alice.
    Tak for dine forslag. Det bliver New Dawn, som du har ret i, jo er en klasiker. Albertine lyder også helt vidunderlig. Pyt være med den forholdsvis korte blomstring, pæoner blomstrer heller ikke særlig længe, men det er overvældende, så længe det varer. Tænk at gå under en rosenportal der bare dufter, så englene synger. Jeg tør ikke give mig i kast med ikke hårdføre roser, da vi bor højt metermæssigt og her altid blæser en del og er koldere, end bare 5 km. herfra.
    Rigtig glædelig jul til dig også
    Mange hilsner Lisa

    SvarSlet