søndag den 13. januar 2013

Før vinteren slog til igen

Mens der endnu var plusgrader her i januar, nåede vi rigtig på havearbejde. Ærgeligt jeg ikke fik taget et før-billede, så man kunne se forandringen. Men forhaven, som var mere stridt græs og sejlivet ukrudt, fik den helt store tur. Først fjernede vi græs og ukrudt, som tilsyneladende ikke havde ladet sig skræmme af en smule vinter og så kørte vi 5-10 cm. barkflis på. Planen er at bedet kun må indholde følgende planter. De 3 The Fairy roser, der står der. De to hvide dobbelte pæoner, spiraea Antony Watere, dem er der 2 af, 2 lave Hypericum, 6 lavendel Hidcote Blue og så de 10 bourbonroser Heidetraum, som er meget smukke foran huset og fylder tilpas lidt i højden, så vi stadig kan sidde og se ud over markerne. Spændt på, om alle bedets løgvækster (mest tulipaner, Apeldorn), kan finde vej op gennem barkflisen - vi har absolut ingen erfaring med brug af barkflis.

10 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig brugt barkflis, så har ingen erfaringer. Det ser super tjekket ud! Glæder mig til at se flere billeder når vi kommer til forår og sommer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg glæder mig også helt vildt til at se hvordan det tager sig ud, når det hele begynder at spire og blomstre. Der er vist aldrig nogen der har kaldt min have tjekket før, så det tager jeg til mig.
      Hilsen Lisa

      Slet
  2. Hej Lisa
    Det ser i hvert fald flot ud nu, jeg tror nu nok løgvæksterne skal finde vej op. Jeg har et lille bitte stykke med barkflis, her er ingen problemer med f.eks nøgne jomfruer og lidt tulipaner, så de skal nok komme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbet.
      Tak skal du have
      Jeg er glad for at der ikke er nogen problemer for løgvækster at komme op gennem flisen. Det bliver et ganske nyt bed, for alle de selvsåede akelejer, der plejer at komme mellem alt det andet, er nu henvist til staudebedet, hvor de også spirer villigt.Jeg håber vi kan holde græsset væk og de værste tidsler, mælkebøtter og andet. Jeg har taget nogle vinterglans op og slået dem ned, til ompotning til foråret, for de står ikke godt dér i solen.

      Slet
  3. Hej Lisa.Jeg har barkflis nogle steder i haven,for at holde ukrudtet nede.Og der er ingen problemer med at det forskellige kan komme op.Det lyder spændende med dei forhave.Er spændt på at se det komme op til sommer.God dag Jette(mit lille gods)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Det er jo dejligt at vi stadig vil kunne nyde vores tulipaner og andet. Det er også udlagt mere som ukrudtsbekæmpelse end gødning. Jeg er også spændt på, hvordan det vil se ud.
      Hilsen Lisa

      Slet
  4. Hej Lisa.
    Selv er jeg også fra syd sjælland - da jeg læste det kom der lidt hjemve..hehe men sådan er det jo.dejlig blog så jeg melder mig som fast læser ved dig.
    God lørdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe. Tak for rosen til min blog. Jeg holder umådeligt meget af det sted vi bor. Jeg har ikke været på bloggen et par uger, da jeg har skrevet på min nye bog om at bo på landet, men nu er foråret jo på vej og haven kalder og nye tiltag i haven vil jeg beskrive. Lige nu er det tid til at så tomater og lægge kartofler til spiring. En rigtig dejlig solrig søndag til dig.Hvor bor du da henne nu? Hilsen Lisa

      Slet
  5. Hej Lisa
    Dejlige sager du har i det store bed. Det må have været et stort lugearbejde. Spændende at du er ved at skrive en bog om landlivet. Det er også et dejligt hus.
    Dit coverbillede er i øvrigt et rigtigt skønt engblomster billede :-)
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Jeg er, som mange andre også pjattet med roser og pæoner, så det er dejligt at der var pæoner i forvejen. Jo, tak vi lugede mange børfulde. Der sker så meget herude at der er nok materiale til en bog. Glæder mig til at udgive den, når den er færdig. Sådan et bed med engblomster er heldigvis så nemt og samtidig noget af det smukkeste - synes jeg.
      Kh. Lisa

      Slet